A Lánchíd új forgalmi rendje érzelmi, illetve politikai kérdéssé vált. Most megvizsgáljuk a kérdést ideológiák nélkül!

 

Sokan szeretnének a Lánchídból Károly-hidat, de látható a két átkelő közötti alapvető különbség.

A Lánchíd felújítási munkái (több év csúszással) a végéhez közelednek, az átkelő forgalmi rendjének meghatározása azonban még nem véglegesedett. Bár sokan egyfajta Károly-hídként képzelték el hazánk első állandó Duna-hídját, jól látható, hogy a gyalogoshíddá alakítás teljesen értelmetlen, hiszen az osztott szerkezet miatt a belső oldalon a kilátás nem élvezhető. A legújabb forgalmi rend-tervezet szerint a buszok, a kerékpárosok és a taxik használhatják csak a hidat a gyalogosok mellett. 

Budapest és Prága műholdképe azonos léptékben, sárgával jelölve a Lánchíd, illetve a Károly-híd

A forgalomcsillapítási analógiák vizsgálatához érdemes összevetni a magyar és a cseh főváros méretét, szerkezetét. A prágai Károly-híd teljes járműmentesítése valóban szép és követendő példa (különösen, hogy egy középkori szerkezetről van szó, amire valóban hiba lenne járművet engedni), de látható, hogy Prágában a hidak nagyjából 500 métereként követik egymást, míg Budapesten az Erzsébet-híd 900 méterre, a Margit-híd majdnem két kilométerre van a Lánchídtól. A Lánchíd személyautómentesítése azt jelentené, hogy Budapest belvárosában majdnem három kilométer hosszan nem lenne lehetőség átkelni a Dunán. Külön forgalmi modellezés nélkül is belátható, hogy az így létrejövő felesleges kerülőutak hossza, az ott eltöltött idő, az ott kibocsátott károsanyagok jóval nagyobb terhelést jelentenek, mintha a hídon át lehetne hajtani.

A Lánchíd járdája a felújítás előtt. Kép forrása

Felmerül a kérdés, hogy egy gyalogos mit nyer a Lánchíd új forgalmi rendjével? Mondhatjuk, hogy az új forgalmi rend a gyalogosok számára indifferens, hiszen a járda erősen el van választva az útpályától, a járdáról tulajdonképpen rá se lehet látni. A teljes lezárás, a gyalogoshíddá való átépítés meg teljesen abszurd lenne, hiszen az útpálya gyalogosok számára szűk és kellemetlen hatású. 

A Széchenyi tér átépítésének terve 2017-ből. Kép forrása

A forgalomcsillapítást támogatók fontos érve, hogy így gyalogosbarát módon lehet átépíteni a Széchenyi teret. Ez ebben a formában nem igaz, hiszen a tér gyalogosbarát átépítésének tervei már 2017-ben elkészültek. A frissített látványtervek a körforgalom elhagyásán kívül csupán annyiban különböznek, hogy a 2x1 forgalmi sávon nem személyautók, hanem buszok és taxik haladnak. Ebből látható, hogy a forgalmi rendtől függetlenül szinte ugyanolyan lenne a tér új kialakítása.

Az új látványtervek, jól látható, hogy a kisebb változtatásokat leszámítva a hídra felvezető út ugyanúgy megmarad, csak most taxik és buszok haladnak rajta, tehát a gyakorlatban ugyanúgy fog működni, mint a 2017-es verzió. Kép forrása

Az alagút röviddel megnyitása után Ludwig Rohbock metszetén. Kép forrása

A Lánchíd új forgalmi rendjét vizsgálva érdemes a budai oldalra is rátekinteni. A híd ugyanis nem önmagában áll, egy másik fontos műtárgy, a váralagút is kiegészíti, hiszen már a tervezéskor rájöttek, hogy csak úgy tudja hatékonyan összekötni a két várost (és akkor még a két országrészt), ha a forgalom továbbhaladhat a Várhegy alatt és fordítva. Az alagút forgalmi rendje a tervek szerint változatlan marad, viszont így szinte zsákutcává válik, hiszen éppen a hídra nem lehet személygépjárművel ráhajtani. Ekkor felvetődhet a kérdés, hogy a forgalomcsillapítást érdemes lenne továbbvinni az alagútra is, mint egy felfejtett fonalat. Természetesen ez a megoldás további kerülőutakat, nagyobb forgalmi terhelést jelentene a hálózat többi elemén.

Düsseldorf, a gépjármű-forgalom elől lezárt Rajna-part és az alatta húzódó alagút bejárata. Képek forrása

A városszerkezetet, a távolságokat és a külföldi példákat megvizsgálva látható, hogy a Lánchíd új forgalmi rendjének terve erőteljesen ideologikus jellegű, hasonlóan a Nagykörút forgalmi rendjének hirtelen történt és azóta állandósított átalakításához. Jelen sorok írója nem használ autót a városban, de mégis fontosnak tartja, hogy egy városban minden mobilitási mód (közösségi közlekedés, kerékpárosok, gyalogosok) érdekeit figyelembe vegyék a lehetőségekhez mérten, főleg, mert valaki sosem csak gyalogos vagy csak autós. Forgalomcsillapításra, az átmenő gépjárműforgalom korlátozására szükség van, látható, hogy a túlzott, főleg átmenő forgalom hogyan tette tönkre a Rákóczi út-Kossuth Lajos utca tengelyt. Viszont az is látható, hogy még a nyugat-európai nagyvárosokban is, ahol jelentős területeket engedtek át a gyalogosoknak, az mindig a gépjármű-infrastuktúra egyidejű fejlesztésével történt, mintegy kompenzációként. Hiszen Düsseldorfban sem akarta senki, hogy a Rajna-part lezárása miatt a mögöttes területek autóforgalma növekedjen. 

William Clark másik műve, a Lánchíd kistestvére London mellett. Kép forrása

A Lánchíd szimbolikus alkotás, és bizonyára sokan szeretnék látni egyfajta sétálóhídként. Viszont belátható, hogy a szerkezete erre teljesen alkalmatlan, hiszen a járdákat teljesen elválaszották az útpályától, utóbbin nem is lenne érdemes sétálgatni. A híd tervezett forgalomcsillapítása, és új forgalmi rendje egy öszvér megoldás, nem zárják le a hidat, viszont személygépjárművel nem lehet a tervek szerint felhajtani. A terv kitalálói nem vették figyelembe Budapest városszerkezeti adottságait, illetve a külföldi forgalomszervezési példákat, hiszen nem akad arra példa, hogy egy ilyen nagy folyam hídját lezárják, ráadásul itt a kerülőutak (vagyis hidak) nagyon messze vannak, így csak a feleslegesen megtett útvonak és az ezzel járó forgalmi terhelés nő. A híd forgalmi rendje a szlogenekkel ellentétben nincs befolyással a Széchenyi tér "gyalogosbarát" felújítására, az "autós" és a "buszos" látványtervek gyakorlatilag ugyanazt a képet mutatják. Érdemes lenne a híd végleges forgalmi rendjét átgondolni, az egész város érdekét figyelembe véve, nem csupán ideológiákat követve.

 

(architextura.hu)

hirdetés

Kormányablak hírek

A hírcsatorna nem található.

A Budapest rovat további hírei

A jövő a zöldenergiáé, Magyarország élenjáró szerepre törekszik a tiszta forrásból megtermelt energia termelésében és tárolásában. Az időjárásfüggő megújulók természetes teljesítményingadozásának...
Az egészségügyi adatvagyon kezeléséhez szükséges informatikai fejlesztésekre hétmilliárd forint vissza nem térítendő forráshoz jut az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ) – közölte az intézmény...
A nemzetiségi nyelv és irodalom tárgyak írásbeli vizsgáival kezdődik pénteken a 2023/2024-es tanév május-júniusi érettségi vizsgaidőszaka – közölte az Oktatási Hivatal kedden az MTI-vel.
Sulyok Tamás köztársasági elnök és Orbán Viktor miniszterelnök meghívására állami látogatásra Magyarországra érkezik május 8-án Hszi Csin-ping kínai államfő – közölte az MTI-vel Havasi Bertalan, a...
Magyarország konzervatív sziget az európai progresszív liberális óceánban – mondta Orbán Viktor miniszterelnök a CPAC Hungary konferencián csütörtökön Budapesten.
A figyelőszolgálatban részt vevő orvosok jelentései alapján április 15. és 21. között 9200-an fordultak orvoshoz influenzaszerű tünetekkel – közölte a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti...
Átadták a megújult Sió-zsilipet kedden, az újjáépített Sió-zsilip közösségi térré alakított, parkosított egykori üzemi területe szerdától nyitva áll a közönség előtt.
A tartós álláskeresők elhelyezkedését segíti az 1,7 milliárd forint hazai forrásból megvalósuló program, amelyre hétfőtől lehet jelentkezni – mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM)...
Az Észak-Pest és Dél-Buda közötti átszállásmentes villamoskapcsolatról indít kérdőíves társadalmi egyeztetést a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
Sokkal több van ebben a városban! címmel mutatta be 101 pontból álló programját Vitézy Dávid, az LMP és a Vitézy Dáviddal Budapestért Egyesület által támogatott főpolgármester-jelölt pénteken...

A címlapról

A jövő a zöldenergiáé, Magyarország élenjáró szerepre törekszik a...
Az egészségügyi adatvagyon kezeléséhez szükséges informatikai...
A nemzetiségi nyelv és irodalom tárgyak írásbeli vizsgáival kezdődik...
Sulyok Tamás köztársasági elnök és Orbán Viktor miniszterelnök...
Magyarország konzervatív sziget az európai progresszív liberális...
A figyelőszolgálatban részt vevő orvosok jelentései alapján április...

Könyvajánló

Dr. Szántó Szilvia, a Budapesti Gazdasági Egyetem mentálhigiénés tanácsadója egy háromrészes regény után (Nárcisz-trilógia), idén elkészült a történethez tartozó terápiás könyvvel is, ami segít azoknak, akik a regény főszereplőjéhez hasonlóan átéltek érzelmi vagy más típusú bántalmazást.
„Az elmúlt 500 évben azok a nemzetek emelkedtek fel, amelyek a pénzt tőkévé alakították, feltaláltak és bevezettek új technológiákat, a társadalom széles rétegeinek adtak tudást, és teret adtak a tehetségek érvényesülésének” – többek között erre hívja fel a figyelmet legújabb kötetében Matolcsy György, majd hangsúlyozza: „A múlt sikerei azonban nem adnak pontos iránytűt, mert a történelem, benne a gazdaság törvényei döntő pontokon megváltoztak. Azokat érdemes követni, akik már a jövőből hozzák előre a működésüket, és már korunk gondolati forradalmára, ezen belül a fenntartható közgazdaság törvényeire építik működésüket.”
Megjelent a Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kiadványa.
A legnagyobb és legkomplexebb iparág az emberiség történetében.

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A gyorsabb áthaladás ILLÚZIÓJÁNAK érdekében, kérjük fáradjanak az önkiszolgáló kasszákhoz!
Csütörtök este 6 óra, munka utáni bevásárlás, hatalmas sorok a kőbányai Sibrik Lidlben.
Átfógó, a teljes lakosságot célzó pénztárosképzést indítottak a kiskereskedelmi láncok Magyarországon.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Több mint 7 évtizeden át volt Kispest lakosa a jeles tanárember, Pataki Gyula.
A Milestone Intézet idén is tanulmányi ösztöndíjat hirdet különösen rászoruló és/vagy roma tehetségek számára.

A magyar szív örökre befogadta és intézményesítette a vajazó kést, mint univerzális eszközt, azonban a ház körüli teendőkre azért vannak ma már jobb, használhatóbb alternatívák.