Zugló Önkormányzata februárban, testületi ülésen döntött arról, hogy a légtérzaj elleni akcióterv keretében zajmérést végeztet a kerület több pontján. Kiderült, a mért értékek nem érik el a határértéket.
A beszerzési szabályzatban előírtak szerint kiválasztott vállalkozó, az ANTIZAJ Környezetvédelmi és a Szolgáltató Bt. végezte a méréseket. Zugló zajterhelését végül három készülék adataiból állították össze. A Polgármesteri Hivatal padlásán – amely a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1.sz. futópályájának északnyugati végétől 10.500 méterre található – elhelyezett műszer mikrofonja egy belső, csendes udvar felé volt fordítva. Az itt kapott adatokat hasonlították össze a Budapest Airport Zrt. Bánki Donát parkba telepített mobil zajmérőjének, illetve a repülőtér egyik állandó, Gyakorló utcai megfigyelő állomásának számaival.
A meteorológiai körülmények az átlagos nyári napoknak megfelelőek voltak, az adatgyűjtések idején a meleg, száraz idő során napközben 25-31, éjszaka 20-25 fokot mértek, a szél erőssége pedig nem haladta meg az 5 m/s értéket. Az augusztus 5-én kezdődő mérések idején pályazárás volt az 1-es kifutópályán, ezért ekkor minden gép Budapest felé, a 2-es pályáról szállt fel. Egyébként az induló járatok 30 százaléka Vecsés felé kezdi meg a repülést. Az augusztus 18-19-én végzett mérések idején a repülőtér mindkét futópályája üzemelt.
A repülőtérről Zugló felé felszálló gépek 1000-2500 méter magasságban, míg a Zugló felől a repülőtérre leszálló gépek a kerület észak-nyugati határánál, 700-750 méter magasságban haladnak el. Augusztus 5-6-án a repülőtérről a város felé felszálló gépek voltak jellemzőek, míg augusztus 18-19-én – a szélirány miatt – minden jármű leszálló volt. A zajt folyamatosan, másodperces csomagokban regisztrálták, mind a két mérési nap alkalmával 24 órán keresztül. A kapott adatcsomagot automatikusan mentették a műszer memóriájába. A letöltött repülési eseményeket óránként, külön ábrákban dokumentálták, majd a rögzített adatokból utólagos adatfeldolgozással nyerték a percenkénti, óránkénti eredményeket, valamint a zajeseményeket leíró jellemzőket.
Az elemzések során kiderült, hogy az első mérés idején kevesebb művelet fordult elő, és Zugló fölött magasabban szálltak a gépek, míg a második mérés alatt több gép volt a kerület légterében, és alacsonyabb volt a repülési magasságuk. Éjfél és hajnali öt óra között mindössze egy gép terhelte a légteret, amely leszállás során 1-2 perccel lépte túl az éjjeli 12 órát.
A mérésekből megállapították, hogy a felszálló gépek Zugló területén 3-4 dB-el kisebb zajszinteket okoznak, mint a leszálló repülőgépek. A különbség oka, hogy a repülési magasság a leszálló gépek esetében 700-750 méter, míg a felszállók magassága 1000-2500 méter között változik. Ráadásul a leszállás folyamata lassabb, mint a felszállásé. Az elemzők egyébként kikeresték a legzajosabb és a legcsendesebb órát is. A felszálló gépek 19 és 21 óra között, míg a leszállók 19 és 20 óra között voltak a leghangosabbak, míg a legkevésbé hangos járatok 22 és 23 óra között szálltak fel, és a 05 illetve 06 óra között landoltak.
A Polgármesteri Hivatalban elhelyezett mérési pontban a nappali terhelés a felszálló gépek esetén 50,6 dB, a leszállók esetében 56,0 dB volt, míg az Aprófalva Óvodánál 51,3 dB és 55,5 dB. Az éjjeli zajterhelés 38,3 és 49,1 dB-t mutatott. Ezek alapján megállapították, hogy a kapott adatok sehol nem érik el a megengedett – nappal 65 dB, éjjel 55 dB – értéket. Számítások szerit egyébként az elmúlt év zajterhelése Zugló felett átlagosan 53,0 dB volt.
A zuglói zajmérések célja az volt, hogy olyan helyen is legyenek adatok, ahol a Budapest Airport nem mér. Az önkormányzat által végzett és végeztetett mérések megerősítették a Budapest Airport méréseit, azzal szinkronban voltak. (A HungaroControl negyedéves, a repülés zöldítéséről szóló jelentése ide kattintva olvasható.)
– Az eredmények összesítése után az látszik, hogy Zugló felett nincs határérték-túllépés, ezért nincs indoka hatósági intézkedéseknek – közölte Szilágyi László, az önkormányzat környezetvédelmi referense. – A határértékeket úgy állapították meg, hogy a számításoknál egy-egy hosszabb időszak átlagát kell figyelembe venni, tehát hiába érzékelhető és zavaró bizonyos gépek zaja, a csendes időszakokat is figyelembe veszik az átlagok kiszámításánál.
Forrás: zuglo.hu